מטרת האילוף והטיפול לשיטת בונדוג היא לחבר את הכלב לבעליו ומשפחתו ולפתח כלב רגוע, קשוב ומכבד ומצד שני כלב חכם ומאושר.
קיימות 3 אסכולות מרכזיות לאילוף וטיפול וזה הבסיס המרכזי של כל אסכולה
- אסכולה פסיכולוגית- הכלב כחיית להקה צריך 'מנהיג להקה' חזק, שיקנה לו בטחון ויורה לו את הדרך להתנהגות טובה ומקובלת.
- אסכולה תקשורתית- הכלב כחיה חברתית לומד דרך התקשורת אתנו ותקשורת נכונה תפתח כלב קשוב ורגוע.
- אסכולה הלימודית- הכלב כחיה חכמה ונבונה צריכה שיעורי למידה, ועלינו ללמד את הכלב התנהגויות טובות שינתבו את האנרגיה שלו למקום חיובי- לאסכולה זו מספר גישות- 1. גישה שעובדת על ידי חיזוקים חיובים. 2. גישה שמלמדת דרך ענישה. 3. גישה שמשלבת חיזוקים וענישה.
האסכולות והגישות השונות נוטות ל'ריב' ביניהם מי מחזיק את האמת, ולאור העובדה שלכולם יש הצלחות ומאלפים מקצוענים, ברור שאין רק אחד שמחזיק את כל האמת. אני מאמין שריב זה דומה לריב של גננת, מורה ביסודי, מורה בתיכון, מפקד בצבא, מרצה באוניברסיטה ומורה לחינוך מיוחד שיריבו ביניהם איך צריך לחנך וללמד- ברור שדרך החינוך והלימוד צריכה להיות תואמת לשלב הלמידה, לאופי וליכולות הכלב.- והמשפט 'חנוך לנער על פי דרכו' ממש נכון גם אצל כלבים. כך שאין שיטה אחת לאלף כלבים אלא תכנית אילוף תותאם לכלב , לבעליו ולצרכים המשותפים שלהם- אך ברור שלא משנה באיזה שלב אנו בתהליך אילוף- אילוף צריך להיות מבוסס על חיבור נכון וכבוד הדדי, רוגע ותקשורת איכותית, למידה מדעית מתקדמת ולא על ידי הפחדות, צעקות וכאב.
הנוסחה השלמה לאילוף לשיטתי, מכסה את 3 האסכולות ומכילה למידה לפי שלבים
- השלב הפסיכולוגי- הכלב צריך 'מנהיג להקה' אך בניגוד לאיך שרבים תופסים מנהיג להקה ככלב 'אלפא' דומיננטי ממקום כוחני ומפחיד ההפך הוא הנכון- מנהיג להקה אמיתי הוא מעין הורה לכלב שתפקידו העיקרי לבנות בטחון, יציבות ורוגע אצל הכלב ולא להפך ואת זה עושים על ידי התנהלות נכונה שמבוססת על הפסיכולוגיה של הכלבים וגורמת לכלב להיות בטוחים וקשובים אלינו באופן טבעי.
- השלב התקשורתי- רוב היום אנחנו לא מאמנים את הכלב שלנו אלא פשוט חיים יחד. בתקשורת היומיומית שלנו עם הכלב אנו מעבירים לכלב המון מסרים שישפיעו על ההתנהגות שלו, ולכן תקשורת יומיומית נכונה תפתח לנו את הכלב הרגוע והטוב שאנו רוצים. בשלב זה מפתחים תקשורת מדויקת עם הכלב שתהווה בסיס גם לשלב הבא.
- השלב הלימודי- שלב זה נלמד את הכלב התנהגויות חשובות לחיים משותפים. ההתנהגויות הבסיסיות הן- שב, ארצה, רגלי, למקום ואליי, אך אפשר ללמד כל כלב הרבה מעבר.
שלב זה מכיל מספר תתי שלבים
1.שלב ההסבר- כל התנהגות שנלמד את הכלב נתחיל כמשחק, בסביבה ביתית ובחיזוקים חיובים בלבד. בשלב זה נפתח חיבור ופוקוס חזק אלינו.
2.שלב המסיחים- לאחר שהכלב למד היטב את כל ההתנהגויות נתחיל להכליל את ההתנהגויות גם מול גירויים. בשלב זה נלמד את הכלב מיומנות תקשורת רצועה ונפתח יכולת להקשיב גם ממרחקים ולמשך זמן ארוך.
3.שלב ההכוונה- כאשר הכלב מיומן היטב, יודע בדיוק מה אנו מבקשים ממנו אך בוחר לא להקשיב לנו כי יש גירוי חזק מדיי לכלב, נוכל לתקן את ההתנהגות שלו ולכוון אותו להתנהגות טובה. באילוף איכותי לא נצטרך הרבה תיקונים מכיוון שכלב מיומן שמחובר אלינו יבחר להקשיב לנו מתוך שיתוף פעולה אמיתי. הרבה פעמים שהכלב מגורה מדיי הוא פשוט לא שומע אותנו ממש כמו ילד שבוהה בטלויזיה ואנו חייבים לגעת בו כדי להוציא אותו מ'הבועה' שהוא נכנס אליה- וזה מהות התיקון לשיטתי אצל כלבים- לא להכאיב לכלב אלא להוציא אותו מהבועה שהוא נכנס אליה.
הנוסחה הזו תפתח לכם כלב שהוא רגוע ומאוזן- גם קשוב ומכבד וגם שמח ומאושר מתוך חיבור חזק ונכון אליכם
כי מעבר לתהליך הלמידה שהכלב עובר בעלי הכלב הופך להיות מנהיג להקה אמיתי, מורה איכותי וחבר הכי טוב שיש- וזה מה שכלב צריך על מנת שיגדל להיות הכלב המדהים שחלמת עליו, ותוכלו ליהנות מחיים משותפים כחלק מהמשפחה.